Nana Chinchikibumbum Le'cius


Entry About Link Credit +Follow
Bonjour Fellas !
Status:✦Assalamualaikum! Hai. Moga2 korang suka kat blog Nana :)
Visitors:
Hits: since 10/1/2012
Tips Kembali Ke Sekolah: Mengatur Kembali Waktu Tidur.
Kembali Ke Sekolah
::::::::::::::::::

Mengatue Kemali Waktu Tidur.

Cuti sekolah bermaksud lebih banyak masa untuk bermain,tidur lewat dan bangun waktu hampik tengahari! Tetapi jika berterusan,kamu tentu susah hendak bangun pada hari pertama musim persekolahan.Bagaimana mengatasinya?



Semua orang masih berjaga!

Memang susah hendak masuk tidur apabila suasana rumah masih terang dan semua orang masih berjaga.Apa yang kamu boleh lakukan ialah minta bantuan ibu bapa kamu untuk mematikan lampu di beberapa ruang utama rumah, kerana iaakan membuat suasana terasa seperti tengah malam.......


Terlalu cergas untuk tidur!


Pastikan kamu tidak meminum terlalu banyak minuman berkarbonat seperti cola atau rutbir.Kerana kandungan kafein di dalamnya membuatkan kamu cergas dan tidak mengantuk.


Bisingnya!


Minta supaya suara Tv direndahkan jika ibu bapa kamu sedang menonton . Atau,jika ingin lebih tenang, pasangkan kipas dan mainkan lagu berentak pelahan atau bunyi alam sekitar pada pemain CD dan cuba lelapkan mata.



Risaunye tentang sekolah.


Mungkin kamu tidak boleh tidur kerana terlalu risau memikirkan hal persekolahan. Berbincanglah dengan ibu bapa kamu,kamu akan berasa lega selepas bertanya soalah itu.



Panas sangat lah


Bilik tidur adalah paling selesa jika sejuk . Pastikan kipas dipasang pada kelajuan sederhana atau jika ada pendingin hawa pastikan suhunya tidak terlalu sejuk . Nanti beku pulak!

Apa yang penting, kamu mendapat rehat yang
cukup
untuk memulakan
sesi pertama
persekolahan.
.........

Labels:


PAST | FUTURE